Hírek : Unreal Tournament 2004 |
Unreal Tournament 2004
minya 2005.03.27. 10:05
Amikor 1999 novemberében megjelent az Unreal Tournament hatalmas sikert ért el. Sikerét ugyan beárnyékolta a Quake 3 debütálása, de a két FPS jól megfért egymással...
Az évek múlásával a Quake enginet használó játékok lettek az ászok, míg az eredeti game csillaga egyre inkább hanyatlani kezdett a többi játék fényében. Az ÚT azonban még mindig hatalmas rajongó táborral büszkélkedett. 2002-ben aztán megtört a jég, kiadták a folytatást, mely akkoriban hihetetlen grafikával (és ezzel együtt gépigénnyel) és játékélménnyel büszkélkedett. A játékmenet semmit nem változott, új fegyverek és modellek kerültek a játékba, de a legnagyobb újítást kétség kívül a külcsín jelentette. Mára ennek a gammának is megcsappant a közönsége. Sokan fordultak az újabb lehetõségek felé. Ennek fényében alakította ki a fejlesztõ cég és a kiadó a piaci stratégiájukat, mely szerint minden évben kiadnak majd egy teljesen megújult UT-t. Ennek a kijelentésnek a gyümölcsét csak most élvezhetjük, mert hosszú várakozás után ismét felhörögnek a Skaarj harcosok, és ezúttal felzúgnak már a motorok is, hiszen itt a legújabb multis fenegyerek, az Unreal Tournament 2004!
Csak pöccintsük be
Indítás után sajnos ugyanaz a szívszorító logó fogadja a gamereket, mint az elõzõ verzióban, az Nvidia kártyáknak itt sajnos még nagyobb lett az erõsödése, de persze ez nem jelenti azt, hogy az Ati tulajoknak el sem fog indulni, csupán az optimalizáció erre a kártyamárkára összpontosult. A fõmenü az eddigi kiadások keveréke, az elsõ rész menüzenéjének modernebb taktusai ugyanúgy benne vannak, mint a legutóbbi epizód menürendszere, persze kicsit átdolgozva. A barangolást mint mindig, most is az options menüben kezdtem. Meglepõdve tapasztaltam, hogy szinte semmi sem változott. Talán kissé egyszerûsödtek a dolgok, de még így is igen sok állítgatásra lesz lehetõségünk mind a grafika, mind a többi beállítás terén.
Szép, szép, de…
Amikor 2002-ben megláttuk, hogy mire képes az új Unreal motor, akkor mindenki ledöbbent, hogy micsoda látványvilágot tudtak megteremteni a programozók. A fizika, a kinézet és a botok AI-ja addig soha nem látott szinten köszönt vissza ránk a monitorról. Ennek persze ára is volt a gépigény részérõl. A mai követelmények már jóval nagyobbak, mint akkor volt, nem ritka a Ghz-es gépigény és a 64 Mb videókártya ram is alapkövetelménynek számít. Aki ezekkel rendelkezik és még pár száz Mb ram csücsül az alaplapjában, az biztos folyamatos játékra számíthat, bár erõs kompromisszumok mellett a grafika terén. A mostani rész engine-je ugyanaz, de a végletekig fel lett javítva, hogy a mai FPS- ekkel is fel tudja venni a versenyt. Ez sajnos amolyan felemás eredménnyel történt. A konkurens programok olyan technológiákat vonultatnak fel, amivel nehezen tudna versenyre kelni, de e miatt senki ne írja le az UT-t. A kidolgozás ezúttal sokkal részletesebb lett, a felbontást is igen magasra lehet tornázni, már akinek a hardvere megengedi. A tökéletesítés minden részletre kiterjedt, a fény árnyék hatások ugyanúgy javításra kerültek, mint a textúrák felbontása. Minden téren igyekeztek kihozni a maximumot ebbõl a motorból és ez szerintem sikerült is. De egy ilyen játéknál a hardcore gamer nem elsõsorban a külcsínt fogja megszemlélni, hanem a játékmenetet és a hasonló lehetõségeket.
A zene a játéknak még mindig erõs része, de sajnos egy az egyben át lett véve, egyedül a menüben hallható matéria lett átdolgozva kicsit, de leginkább csak optimalizáltak a már meglévõ anyagon.
Kibõl lesz a humán terminátor
A lassan hagyománnyá váló single player rész sem maradhatott ki, új történettel és még intenzívebb akcióval készültek a fejlesztõk, így mindenkinek tanácsos kipróbálnia. Megismerhetjük a legújabb pályákat és a megújult szereplõket, mindamellett igen érdekes csatajeleneteknek lehetünk részesei. Kvalifikációval kezdünk, amivel elindulhatunk a sikerhez vezetõ úton. A gyõzelmekért krediteket kapunk, melyekkel tovább léphetünk a következõ arénába. Az egész bajnokságot a Liandri vállalat, egy igen hatalmas cég szervezi, így egy kis háttértörténettel is készültek a fejlesztõk, aminek a hátterében mindig õk állnak. Minden egyes csata külön stratégiát kíván, mert mindig más a pálya és egyre sokasodnak az ellenfelek.
Mint azt már sokat hangoztattuk, a játék lelke a többjátékos mód, azaz a multiplayer. A lehetõségek között a botok elleni párviadal, a lan és az internet található meg. A hálózatos játékot messzemenõkig tudjuk konfigurálni, de az advanced mód beállításai mellet persze a kezdõkre is gondoltak, így mindenkinek könnyen mehet az indulás. Más szerverekre a join használatával juthatunk el, a központi szerver játékai mellett ip alapján is eljuthatunk szerverekre, melyeket a kedvencek közé tehetünk be.
2003 vagy 2004?
Az újabb részt a legtöbben azzal a kritikával illették, hogy újra el akarják adni az elõzõ verziót. Akik ezt gondolták, azoknak félig igazuk van. A 2004-es game tartalmaz mindent, ami a 2002-es kiadásban szerepelt, minden pályát és minden lehetõséget. De ez elenyészõ része lett a mostani kiadásnak, mert több, mint 100 pályát zsúfoltak bele a fejlesztõk, egy teljesen új és egy újra visszakapott játékmódot is találhatunk benne.
A legnagyobb újítást kétség kívül az Onslaught játékmód jelenti, melyben az UT történetében elõször jármûvekbe is bepattanhatunk és azokkal oszthatjuk az áldást. A repertoárban találhatóak földi, és légi alkalmatosságok is. A szárazföldi vonalat a Hellbender elnevezésû terepjáró nyitja, mely roppant erõs szerkezetével hivatott kihívni az elismerést. Három játékos használhatja, egynek mindig vezetnie kell. A Scorpion homokfutó már kissé egyszerûbb szerkezet, ám sokkalta halálosabb is az elõzõnél. Érdekes nyalábot képes kibocsátani, mely ha megragad egy ellenfélen, akkor súlyos sérüléseket tud okozni, még a jármûvekben is. Az utolsó gépezetünk a Manta, mely amolyan kis légpárnás kütyü. Két lézerágyúja és mozgékonysága teszi veszélyessé. A földi hadviselés egyik leghatékonyabb tagja a Goliath tank, mely iszonyatos pusztításra képes, egy lövéssel semlegesíteni lehet az ellenfelet. Ritkábban ugyan, de lesz még egy igen veszélyes járgányunk, melynek a neve: Leviathan. Ez a gépszörny egy lövéssel akkora pusztítást hajthat végre, mint egy atombomba.
A levegõben igazából csak egy nagyon veszélyes repülõ alkalmatosság kipróbálására lesz alkalmunk, ez pedig a Raptor. Könnyen irányítható és pontos lövéseket lehet róla leadni, a terepviszonyokat itt nem kell figyelni, hiszen a legrövidebb úton képes eljutni A pontból B pontba. A rakétája nagyon hatékony, de ameddig az száguld a kiválasztott cél felé, addig a lézerágyúk nem üzemelnek.
Az újdonságok listája persze még korántsem teljes, visszakerült például a Skaarj faj, melyekkel az emberiség igen csak nagy harcokba bocsátkozott. Igazi harcos nép. Na de mit ér a harcos fegyver nélkül. A fejlesztõk erre is gondoltak és pár szépséget lecseréltek újabbakra. Az Onslaught módban három új "drááágaszáág" használatára lesz lakalmunk. Az avril egy célkövetõ rakéta kilövésére alkalmas, amely igen hatékony tud lenni a jármûvekkel szemben. A pókvetõ egy kis fém jószágot lõ ki, melyet akár irányíthatunk is a célig, ahol aztán beteljesíti végzetét és azét is, aki a közelében áll. Az utolsó egy tapadó gránátokat kidobó szerkezet, mely a kidobott robbanóanyagot késõbb, gombnyomásra aktiválja, így csapdába is lehet csalni vele az ellent.
A sima játékmódokban is megújítottak pár fegyvert. Kidolgozásban mindegyiken változtattak kicsit, de néhány komoly átalakítás is történt. A Shock-rifle teljesen megújult, könnyebb célozni vele és a sebzése is megnõtt kicsit, ugyanúgy nyalábot és energia gömböt tud kilõni. Visszakerült a snipper is, melyet nagyon sokan hiányoltak az elõzõ részbõl. A használata semmit sem változott, csak egy jó lövés kell az elimináláshoz. További extra cucc, hogy két alapfegyvert is tarthatunk a kezünkben, így kétszer hatékonyabban irthatjuk az ellent.
Ha valaki azt hinné, hogy csak a megszokott dolgokon esett meg a ráncfelvarrás mechanizmusa, annak még megemlítenék két finomságot a repertoárból. A Microsoft már jó ideje fejleszt egy saját beszédfelismerõ és felolvasó rendszert. Ezt a rendszert most beépítették ebbe a játékba is, így hanggal is utasíthatjuk társainkat a harcok során. Külön érdekesség még az Unreal TV, mely a szerverek telítettsége esetén lesz különösen hasznos. Arról van szó, hogy míg a szerveren csak kötött számú ember harcolhat, addig ezen az opción keresztül több száz, vagy akár több ezer ember is figyelemmel követheti az összecsapást. Hatalmas újítás ez és szerintem nagyon nagy népszerûségnek fog örvendeni, hiszen így arról is értesülhetünk, ha valaki el szeretné hagyni a játszmát és akár a helyére is bekerülhetünk.
Aki az új rész bukását jósolta az már most nagyot tévedett, aki pedig türelmetlenül várt valami újításra az nagyon örülhet. Az UT 2004 majdnem minden tekintetben a vártnak megfelelõen teljesített, megvan benne minden, amitõl különálló alkotásnak tekinthetõ, de az is, ami érdemessé teszi a sorozat nevére.
|